2013-01-26

Sloppy sketching

One thing that I have had to learn during this last year (since I started working as an illustrator) is how to sketch. While I was in school I had never done that, because I didn't want to know before hand how the illustration would turn out and spoil the "surprise". Also I guess I didn't want to show stuff until it was completely finished, before I had corrected all my mistakes. For example it took me a really long time (a few years) to learn how to draw hands (I mean the most basic thing, on which side of the hand to put the thumb). But of course in the real world the customer wants to now roughly what an illustration is gonna look like in the end. Happily I am now almost cured of my old fear of sketching, after have had shown quite a lot of bad ones of egg-headed people with three fingers on one of their two left hands. And you know what? Some days the sketching is my favorite part, 

some days it feels like this.

4 kommentarer:

  1. Åh, jag förstår dig precis! Jag har heller aldrig aldrig skissat, har varit som du och inte velat visa något jag ritat förrns det har varit klart (och lite så är det väll fortfarande, tyvärr...). Jag har också varit tvungen att börja skissa under det senaste året då jag började jobba som illustratör. Men jag tycker ändå att det är lite jobbigt att skicka iväg en skiss till en kund. Det känns liksom som att dom inte kommer att förstå hur bilden kommer att se ut ändå, men det har gått bra hittills, som tur är :)

    Senaste två veckorna har jag skissat mer än någonsin, då jag jobbar på arbetsprover till Konstfack. Hela 24 hela sidor är fullskissade i min innan tomma ritbok. Stort för mig :)

    Jag tycker att dina skisser är fantastiskt fina!

    SvaraRadera
  2. Hej! Åh tack vad snällt! Ja man får liksom lära sig att gilla sina skisser, kanske till och med de fula. Och ju mer man bara gör och gör, desto bättre kommer de bli och desto mindre kommer skilja mellan skisserna och de riktiga teckningarna tänker jag. Men eller hur, ibland är det jobbigt att skicka iväg första skissen, speciellt när den inte ser ut alls som det gjorde i ens huvud. I början brukade jag jätteofta tänka att, Herre gud när de ser den här fula kommer de ändra sig och säga att jag inte får jobbet nu. Men man får helt enkelt skicka med en jättelång förklaring som någon stackare får traggla sig igenom.

    Men vad bra att du skissar så mycket för arbetsproverna! Jag tror att man har väldigt stor nytta av det sen under utbildningen, att man kan få mer och bättre feedback av lärare när man arbetar med uppgifter, om man visar upp mycket skisser.

    Hoppas att det går vägen med ansökan!! (:

    SvaraRadera
  3. Vilken finfin skiss, jag gillar den skarpt!

    SvaraRadera