2012-04-18

Tanten, vem är hon?

After a month of much drawing, and moving to a new place, I am back on the blog! I spent a couple of weeks drawing ladies to populate the 10 chapters of this great book (my camera is still in a box somewhere, so there will be more and better photos later on). The title is loosely translated "The little old lady, who is she?", and is an interdisciplinary anthology in which different authors approach the concept of the middle-aged older woman, how she is portrayed in media and literature, the roles she plays and what she represents, about aging, invisibility, power and one chapter about "aunting", which made me think about the aunts, the old ladies and grandmothers of my childhood. So, my Finnish grandmother made her way in to the book, or two of her many typical things, her heart-patterned apron and blueberry-pie. Ten illustrations, and then one for the cover. Dream-job! And now, on to bigger and of course smaller things, and SPORTS.

First of all I'm building a rock-concert in a match-box, so stay tuned!


Happy wednesday!




10 kommentarer:

  1. totally in love with your style of expression :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen drömuppdrag! Och en perfect match dessutom :) Finfina!

    SvaraRadera
  3. Åh tack! Ja, det var verkligen en lyckoträff, tanter är ju det bästa som finns, ritade och riktiga!

    SvaraRadera
  4. Gissa vilken överväldigande känsla som drabbade mig då jag öppnade mitt kapitel om Astrid Lindgren och såg den rökande, tatuerade tanten! "Är det Pippi Långstrump på äldre dar?", var det en som undrade då jag föreläste om tantologin i Sundsvall för någon vecka sedan. Då har du lyckats! Dina illustrationer ger hela antologin en extra dimension! Tack! /Eva Söderberg

    SvaraRadera
  5. Älskar dina illustrationer i vår tantologi! Hur kunde du veta hur tant Ottilia såg ut? Övernaturligt!
    Hälsn och stort tack,
    Marianne Liliequist

    SvaraRadera
  6. Tack själva för att jag fick vara med! Vad himla kul att ni känner igen era tanter i bilderna. Jag är så glad över att vara en liten del i en så bra och viktig bok!

    SvaraRadera
  7. hej, alltså jag älskar dina illustrationer. jag undrar en sak. din första bild, på tant i orange morgonrock. hur gör du egentligen dina illustrationer? gör du allt i illustrator eller gör du dina bilder helt för hand? jag är bara nybörjare men när jag gör bilder för hand och scannar dom blir dom aldrig sådär fina. tänkte bara om du kunde ge något generellt tips för hur man får fina linjer, "lineart", när man illustrerar? tack på förhand, älskar din blogg!

    SvaraRadera
  8. Hej Amelie! Tack, vad himla kul att du gillar bilderna och bloggen! Ja, jag tycker också att det kan vara svårt med inskanningen,och ofta tar det ju lika lång tid att redigera bilden efteråt som det tar att rita själva teckningen. Jag ritar allt för hand, med fineliner-pennor, jag brukar använda Staedtler-pennor som är 0.05 och 0.1. När jag väl skannat in teckningen brukar jag gå in på levels och dra upp kontrasten så att allt det svarta blir riktigt svart och all grådaskighet försvinner. En bra grej som man kan utnyttja när man gör tusch-teckningar är att använda "duotone" för att färglägga. Du vet kanske redan hur det fungerar, men då gör man först teckningen till grayscale (mode->grayscale) och efter det kan man välja duotone (mode->duotone) då blir allt det svarta i teckningen istället den färg man väljer, jag brukar använda duotone, sedan klippa ut de nya färgade delarna och klippa in i den svarta originalbilden. Den orange morgonrocken är i originalteckningen vit med svarta hår. Efter att jag skannat in teckningen inverterade jag en version av bilden (så att morgonrocken blev svart med vita hår) sen markerade jag det svarta med trollspöt och fyllde i orange. Det viktigaste är nog att man har ett bra papper som är nästan lite blankt, så att pennan inte blöder ut i fibrerna, då blir linjen som bäst, jämn och tydlig. Då brukar det gå enklare att redigera bilderna efter inskanningen också. Förlåt om jag blev långrandig här, haha, jag är ganska nördig när det kommer till allt som har med teckning att göra. Lycka till, och fråga gärna om det är något du undrar över så kan jag förhoppningsvis svara! (:

    SvaraRadera
  9. tack så jättemycket för ditt svar, ska pröva dina tips, förhoppningsvis med framgång : )

    SvaraRadera